Narcisme-Pathologie en het begin van herstel

Forums Onderwerpen Narcisme-Pathologie en het begin van herstel

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Petra 10 maanden geleden.

Sleutelbeheerder

Pathologie

De DSM 5 beschrijft narcisme als psychopathische stoornis en anti-persoonlijkheidsstoornis.

Wat zijn de kenmerken:

Er is sprake van narcistische persoonlijkheidsstoornis als er aan vijf of meer van onderstaande criteria wordt voldaan:

• De persoon is geobsedeerd door fantasieën over roem, macht, succes, schoonheid, genialiteit, seksuele prestaties of een ideale, blijvende liefde.
    • De persoon vindt zichzelf uniek en meent alleen begrepen te worden door even unieke en speciale mensen (of instellingen).
    • De persoon heeft het gevoel zelf heel belangrijk te zijn (gevoelens van grootsheid waarbij overdreven wordt over de eigen prestaties, talent, contacten, kennissen en persoonlijke eigenschappen). De persoon eist als superieur beschouwd te worden, ook al geven zijn prestaties hiertoe geen aanleiding.
    • De persoon manipuleert en gebruikt anderen om zijn eigen doelen te bereiken.
    • De persoon heeft een onderontwikkeld inlevingsvermogen en kan hierdoor geen rekening houden met de opvattingen en behoeften van anderen.
    • De persoon heeft een enorme behoefte aan aandacht, bevestiging, bewondering en wil gevreesd of berucht zijn.
    • De persoon is vaak jaloers, wat gepaard kan gaan met woede. Omdat deze persoon denkt dat anderen jaloers op hem zijn en zich op dezelfde manier gedragen als hij, kunnen zich paranoïde wanen voordoen.
    • De persoon gelooft in het feit dat hij meer rechten heeft dan anderen. Hij eist dat anderen zich aanpassen aan zijn verwachting (vaak onredelijk) van een voorkeursbehandeling.
    • De persoon voelt zich superieur, boven de wet verheven en alom aanwezig (magisch denken). De persoon gedraagt zich arrogant. Bij tegenspraak door mensen die hij als minderwaardig beschouwt, wordt de persoon kwaad.

Bij slachtoffers van mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis ligt de lijdensdruk omdat iemand met narcisme zijn of haar eigen aandeel niet ziet door een gebrek aan inlevingsvermogen(empathie)

Ik ben ok-jij bent niet ok

Er is wel sprake van cognitieve empathie,het berekenend kunnen inschatten wat bepaalde acties te weeg kunnen brengen.Het is geen gevoelsmatig empathie en er is geen sprake van schuldgevoel maar meer mentaliseren.

Hoe komt het dan dat er zo weinig diagnoses worden gesteld over narcisme?

Slechts 1% wordt vastgesteld door persoonlijkheidsonderzoek.Dat komt omdat het probleem niet wordt erkent door iemand met narcisme en uitleg over de kenmerken vaak het niet wil accepteren.

Bij slachtoffers van mensen met narcisme ontstaat zelf twijfel.Het is een langzaam en intimiderend proces.Iemand met narcisme kan heel charmant zijn en aan de andere kant liegen,bedriegen,manipuleren en devalueren.Snel gekrenkt zijn door kritiek en agressieve uitingen hebben.

Het opgeblazen ego heeft een underdog nodig.Juist door die arrogante houding is er geen communicatie mogelijk als in eigen aandeel zien.

Langzamer hand raakt iemand geïsoleerd van de buitenwereld.Eenmaal beseffend wat er gaande is begint ook het gevecht met de buitenwereld.Mensen stuiten op onbegrip,tenslotte is er niets te zien aan de buitenkant.Je kunt tot de ontdekking komen dat je zelf volledig bent kwijt geraakt,je authentieke zelf kan verdwijnen.

Begin van herstel

Het begint het beseffen dat je niet gek bent,dat het daadwerkelijk gebeurt ook al kun je niet echt je vinger er op leggen.  De narcistische strijd kun je alleen maar winnen door er niet meer aan mee te doen.Niet meer het knopje schuld gevoel in te laten drukken.
    Knoppen die ingedrukt worden kunnen ook komen door:manipuleren,schuldgevoel aanpraten,overdrijven,de ander kleineren en in diskrediet brengen.
    Zien wat er gebeurt en niet meer op reageren,scherm jezelf af en stel je verwachtingen bij.Onderzoek je negatieve overtuigingen die je hebt opgedaan over jezelf en ga bevestiging zoeken dat je ok bent-uit de twijfel stappen.

Je niet meer laten raken en richten op eigen netwerk en autonomie,jezelf beetpakken en bondgenoten zoeken.

Met dank aan Archena Organiseert die het symposium Narcisme en Geestelijk geweld heeft georganiseerd,waar de inhoud van dit artikel op is gebaseerd

2 reacties aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Reacties
  • Karin Scheffer

Ik lees veel over narcisme bij een partner. Mijn vader ( 84 jr ) heeft autisme en narcisme ( niet gediagnosticeerd). Opgroeien met een narcistische vader is als leven in een hel. Het heeft grote gevolgen voor het kind als kind, maar ook als volwassene. Het is een heel langdurige weg om jezelf weer te vinden, en weer waardering te ontwikkelen voor jezelf. Ook in mijn relatie is het hard werken geweest. Toch blijf ik mezelf steeds afvragen wat ik mijn vader kwalijk kan nemen. Hij ziet duidelijk niet wat hij doet en is zelf ook een beschadigd mens met ernstige psychiatrische problematiek.. Toch kan zijn gedrag gewoon duidelijk niet. Ik weet dat hij nooit zal veranderen. Het is enorm complex.

Petra
    Sleutelbeheerder

Bedankt Karin voor je verhaal.Dit symposium ging vooral over narcistische partners.Er is wel het een en ander te vinden over narcistisch bezette kinderen.Opgroeien bij een narcistische ouder,daar is moeilijk om van weg te lopen.
    Ik vraag mij af in hoeverre deze problematiek nog onderschat wordt,over hoe complex het werkelijk kan zijn.

2 reacties aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Narcisme-Pathologie en het begin van herstel
Mijn informatie: