Veerkracht versterken

Forums Onderwerpen Veerkracht versterken

  • Dit onderwerp bevat 1 deelnemer en 0 reacties.
  • Post
  • Petra
    Sleutelbeheerder

    Het komt voor dat mensen met psychische problemen naar huis worden gestuurd i.v.m de Corona crisis. Maar thuis zijn ook vaak naasten die voor iemand zorgen en er een nog groter beroep op hun veerkracht wordt gedaan.Dan wordt het nog belangrijker om goed voor jezelf te zorgen en kan het best even zoeken zijn naar het hoe dan?

    Wat kun je doen om je veerkracht te versterken?

    Wat is veerkracht?

    Veerkracht is het vermogen om te herstellen of terug recht te veren om zich adequaat aan te passen ondanks de stress en tegenslag

    In staat zijn om informatie en problemen te kunnen analyseren en te ordenen om op een adequate manier te kunnen reageren en anticiperen en daar een coherent verhaal te ontwikkelen

    Wat kun je doen?

    Wanneer de stress te hoog wordt vraag ik cliënten vaak ; wat kun je nu doen? Op welke vierkante meter, postzegel of stapsteen(of welk beeld je ook voor je hebt) heb je nu invloed op om iets te doen wat je helpt?

    Je veerkracht vergroten,wat zou jou nu houvast geven?

    • Gevoelssprieten uit hebben staan kan vermoeiend zijn, mag de frequentie een beetje naar beneden en kun je verdragen dat je niet alle signalen meer oppikt en interpreteert?
    • Vindt een favoriete zin die je elke dag tegen je zelf zegt zoals ik ben goed genoeg(herhaal deze zin, ook al geloof je jezelf niet meteen)->zie mantra onderaan deze blog.
    • Geef jezelf toestemming : Je mag goed voor jezelf zorgen en ontspannen zoals gaan sporten, wandelen en lezen.
    • Leer naar jezelf kijken:

    -Hoe wijs je geworden bent door de gebeurtenissen.

    -Waar je trots op bent.

    -Hoe sterk je bent dat je hebt het doorstaan.

    -Wat je hebt bereikt ondanks de tegenwind.

    -Wie je om je heen hebt die je steunen.

    -Wat je heeft gemaakt tot het mooie mens wat je nu bent

    Maak je twijfels bespreekbaar met iemand die je vertrouwt en neem je pijn serieus, ook jij hebt het recht op je eigen gevoelens te hebben en te uiten.

     

    Een leuke oefening om te doen is deze:

    Als je het handboek voor mantelzorgers zou schrijven .. wat is de titel?

    Geef taal aan je gevoel en bevraag jezelf:

    -waar wordt je gelukkig van?

    -wat gaat er goed?

    -wanneer ben je op je best?

    -wie wil je het liefste zijn?

    -hoe zou jij willen dat er voor je gezorgd zou worden?

    -wat zou je missen als de situatie stopt zoals die nu is?

    -wat heb je over deze periode over jezelf geleerd?

    -wat zou je beste advies zijn aan iemand die dit mee maakt?

     

    Onze overtuigingen bepalen onze werkelijkheid. Elk probleem probeert je iets te vertellen ,als een vraagstuk over nieuwe kansen.

    Maak je veerkracht plan

    Met een veerkracht plan wordt veerkracht veel tastbaarder.  Door beschermende factoren te verzamelen kun je de impact van de risico factoren te verminderen zoals te onderzoeken wie zijn je steunfiguren uit je omgeving en sta je stil bij wat belangrijk voor je is en helpt

    Wat je in je veerkracht plan kunt opnemen:

    • Stap eens in je toekomstige zelf, hoe wil je je voelen?
    • Neem een momentje voor jezelf door te tekenen, lezen of podcast  luisteren.
    • Zen met de breipen*.
    • Gedachten wolk maken ; welke positieve overtuigingen heb je en die herhalen.
    • Je eigen dagprogramma maken en hebben geeft structuur ; prioriteiten naar het centrum van je agenda
    • De kracht van muziek ,theater en filosofie
    • Ga wandelen(met de hond)
    • Humor als medicijn

     

    Wat is voor jou belangrijk?

    -Wat zijn jouw belangrijkste waarden of iets waar je dankbaar voor bent.
    -Kun je 3 personen bedenken die kunnen zeggen wat zij heel goed vinden aan jou?
    -Onderzoek wat je steun bronnen zijn en visualiseer wat het ideaal zou zijn.

    Wat wordt jouw mantra?

    • Weer hervinden wat je belangrijk vind en vandaar uit beslissingen nemen.
    • Elke dag kloppen op de deur van de aandacht.
    • Waar je je stap zet ,ontstaat de weg
    • De ander bepaalt of niet of je 100% volwaardig bent.
    • Je bent genoeg

    *Zen met de breipen

    Houvast kan ook in de kleine alledaagse dingen zitten zoals breien

    In Breda hebben we een project Wild breien. Oorspronkelijk door samen 1 keer in de week samen te komen en te breien aan een gezamenlijk kunstwerk om Breda meer kleur te geven ,
    Ik ben nu bezig met onderzoek doen naar de impact wat breien met je welzijn doet voor het project Wild breien want breien kan tegelijkertijd de stress verlagen doordat je even je muppets in je hoofd kunt parkeren.

    Klik hier om een kijkje te nemen wat we met Wild breien doen

     

    Wat doe ik om mijn veerkracht te behouden?

    Als eerste en vooral gezond te eten en een soort OCD op vitamines gecreëerd. Een ander,rustiger ritme gevonden waarin alles wel afkomt maar op zijn eigen tijd en bewegen binnenshuis.

    Ik krijg energie van het schrijven van blogs en omdat ik maatwerk lever , ondersteunende teksten voor cliënten te schrijven,afhankelijk waar een ieder in zijn proces zit.Ik heb nu meer tijd om mij weer te verdiepen in psychosociale kennis.Verslijt inmiddels heel wat boeken.

    Vooral de tijd nemen,om bijvoorbeeld waardevolle podcast te luisteren.

    Momenteel gaan mijn consulten via videobellen,gewoon bellen en e-mailen. Daarnaast werk ik digitaal  in een werkgroep KOPPlab voor de gemeente Rotterdam en doen we onderzoek naar hoe belangrijk een informeel netwerk is.waar je sociale steun van krijgt als je het om wat voor reden dan ook moeilijk hebt.Helaas was het inzetten van een informeel netwerk een ondergeschoven kindje.

    Nu je er toch nog bent,zou je willen helpen?

    We hebben een aantal vragen om een beeld te krijgen in hoeverre er sprake is van informele steun.
    De ideeën die mede uit jouw anonieme antwoorden voortkomen, zullen we gebruiken als input voor een onalledaags nieuw plan om zoveel mogelijk ouders en kinderen beter te kunnen ondersteunen.

    Kom je uit een gezin waar je ouders problemen hebben of vroeger hadden?of ken je iemand voor wie dit een ervaring is en waardevol om mee te helpen? We willen graag een idee krijgen of mensen om je heen in het verleden en nu belangrijk voor je waren of zijn, en welke soort steun zij boden of bieden.

    Je vind de vragenlijst in onderstaande link

    Klik hier om naar de vragenlijst te gaan-15 minuten

    Alvast veel dank namens het Walstroom Lab gemeente Rotterdam – Team informele steun

     

Reageer op: Veerkracht versterken
Mijn informatie: